Informacje o kursie – matura p. podstawowy
Zagadnienia realizowane na naszym kursie:
Moduł I. Człowiek
Słownictwo: dane personalne wygląd zewnętrzny ubrania i rzeczy osobiste cechy charakteru uczucia i emocje umiejętności i zainteresowania wzory do naśladowania i autorytety okresy życia osobisty system wartości
Środki językowe: zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, gramatykalizacja, słowotwórstwo, set leksykalny, zadanie z lukami (bez podanych wyrazów)
Gramatyka:
• present simple
• present continuous
• present perfect
• present perfect continuous
• czasowniki statyczne
• przysłówki częstotliwości
Pisanie: e-mail/list nieformalny (opis osoby)
Wypowiedź ustna: rozmowa wstępna opis ilustracji i odpowiedzi na pytania
Moduł II. Miejsce zamieszkania
Słownictwo: pomieszczenia i wyposażenie domu prace domowe dom i jego okolica wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania przeprowadzka
Środki językowe:zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (minidialogi); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, tłumaczenie fragmentów zdań, tekst z lukami i wyrazami w ramce, słowotwórstwo
Gramatyka:
• past simple
• wyrażenie used to
• past continuous
• past perfect
• past simple i present perfect – porównanie
Pisanie: e-mail/list nieformalny (opis miejsca)
Wypowiedź ustna:rozmowa wstępna wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania
Moduł III. Edukacja
Słownictwo: przedmioty nauczania przybory szkolne osoby w szkole szkoła i jej pomieszczenia system oświaty życie szkoły oceny szkolne zajęcia pozalekcyjne uczenie się przez całe życie
Środki językowe: zadania zamknięte: wybór wielokrotny (minidialogi, parafrazy); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, gramatykalizacja, tekst z lukami (bez podanych wyrazów), set leksykalny, tekst z lukami i wyrazami w ramce
Gramatyka:
• future simple
• future continuous
• wyrażenie be going to
Pisanie: e-mail/list nieformalny (prośba o radę)
Wypowiedź ustna: rozmowa z odgrywaniem roli opis ilustracji i odpowiedzi na pytania
Moduł IV. Praca
Słownictwo:zawody i związane z nimi czynności i obowiązki miejsce pracy wybór zawodu poszukiwanie pracy warunki pracy i zatrudnienia praca dorywcza
Środki językowe: trio, zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (pary zdań); zadania otwarte: tekst z lukami (bez podanych wyrazów
Gramatyka: Czasowniki modalne i półmodalne
Pisanie: e-mail/list nieformalny (przedstawianie zalet i wad podejmowanej pracy)
Wypowiedź ustna: wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania + rozmowa z odgrywaniem roli
Moduł V. Życie prywatne
Słownictwo: rodzina, znajomi i przyjaciele czynności życia codziennego określanie czasu formy spędzania czasu wolnego święta i uroczystości styl życia konflikty i problemy
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (minidialogi); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, tekst z lukami (bez podanych wyrazów), set leksykalny,
Gramatyka:
• przymiotniki – funkcje, kolejność, miejsce
w zdaniu, przymiotniki złożone
• przysłówki – funkcje, rodzaje, tworzenie
i miejsce w zdaniu
• stopniowanie regularne i nieregularne
przymiotników i przysłówków
• zdania okolicznikowe porównawcze
Pisanie: list/e-mail półformalny (zapraszanie)
Wypowiedź ustna: opis ilustracji i odpowiedzi na pytania wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania
Moduł VI. Żywienie
Słownictwo:artykuły spożywcze posiłki i ich przygotowywanie akcesoria kuchenne nawyki żywieniowe – w tym diety lokale gastronomiczne
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (parafrazy); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, tłumaczenie fragmentów zdań, tekst z lukami i wyrazami w ramce, słowotwórstwo, set leksykalny
Gramatyka:
• zdania względne ograniczające
i nieograniczające
• zaimki względne
• zdania okolicznikowe czasu i celu
Pisanie: wpis na forum internetowym (udzielanie rady)
Wypowiedź ustna: rozmowa z odgrywaniem roli opis ilustracji i odpowiedzi na pytania
Moduł VII. Zakupy
Słownictwo: rodzaje sklepów korzystanie z usług towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie środki płatnicze reklamacja promocja i reklama
Środki językowe: zadania zamknięte: wybór wielokrotny (minidialogi), wybór wielokrotny (tłumaczenie fragmentów zdań); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, gramatykalizacja, tekst z lukami (bez podanych wyrazów), set leksykalny
Gramatyka:
• strona bierna
• konstrukcja: have/get something done
Pisanie: wpis na blogu (skarga na produkt/usługę)
Wypowiedź ustna: wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania • rozmowa z odgrywaniem roli
Moduł VIII. Podróżowanie i turystyka
Słownictwo: środki transportu i korzystanie z nich orientacja w terenie baza noclegowa zwiedzanie ruch uliczny awarie i wypadki w podróży
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (pary zdań), wybór wielokrotny (tłumaczenie fragmentów zdań)
Gramatyka:
• przekształcanie mowy niezależnej w zależną
• czasowniki say i tell
• zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące w mowie zależnej
Pisanie: e-mail/list nieformalny (przepraszanie)
Wypowiedź ustna: opis ilustracji i odpowiedzi na pytania wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania
Moduł IX. Kultura
Słownictwo: dziedziny kultury media uczestnictwo w kulturze tradycje i zwyczaje twórcy i ich dzieła
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (tłumaczenie fragmentów zdań), wielokrotny (parafrazy); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, gramatykalizacja, tekst z lukami (bez podanych wyrazów)
Gramatyka:
• zdania warunkowe: typ 0, I, II, III
• zdania wyrażające życzenie lub preferencję (wish/ if only)
• zdania warunkowe mieszane
Pisanie: wpis na blogu (recenzja)
Wypowiedź ustna: rozmowa z odgrywaniem roli opis ilustracji i odpowiedzi na pytania
Moduł X. Zdrowie i sport
Słownictwo: tryb życia samopoczucie choroby, ich objawy i leczenie niepełnosprawność uzależnienia pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (parafrazy); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, gramatykalizacja, tłumaczenie fragmentów zdań, tekst z lukami (bez podanych wyrazów), set leksykalny, słowotwórstwo
Gramatyka:
• przedimek nieokreślony a/an
• przedimek określony the
• przedimek zerowy
• wyrażenia określające ilość
• określniki
• zaimki
• formy dzierżawcze
Pisanie: wpis na blogu (przedstawianie różnych rozwiązań problemu)
Wypowiedź ustna: opis ilustracji i odpowiedzi na pytania wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania
Moduł XI. Nauka i technika
Słownictwo: ludzie nauki odkrycia naukowe wynalazki korzystanie z (podstawowych) urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane
Środki językowe: zadanie zamknięte: wybór wielokrotny (pary zdań); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, tekst z lukami i wyrazami w ramce, tłumaczenie fragmentów zdań, słowotwórstwo
Gramatyka:
przyimki miejsca, ruchu i czasu
zdania okolicznikowe sposobu, miejsca i przyzwolenia
Pisanie: e-mail/list półformalny (opis przedmiotu)
Wypowiedź ustna: rozmowa z odgrywaniem roli opis ilustracji i odpowiedzi na pytania
Moduł XII. Świat przyrody
Słownictwo: pogoda pory roku klimat rośliny i zwierzęta krajobraz zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego klęski żywiołowe
Środki językowe: zadania zamknięte: wybór wielokrotny (minidialogi, tłumaczenia); zadania otwarte: transformacje ze słowem kluczem, tekst z lukami (bez podanych wyrazów), set leksykalny, gramatykalizacja
Gramatyka:
• bezokolicznik
• czasownik z końcówką -ing
• wyrażenia z przysłówkami too oraz enough
• imiesłowy
• zdania rozkazujące
Pisanie: e-mail/list nieformalny (wyrażanie i uzasadnianie opinii)
Wypowiedź ustna: wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na pytania • opis ilustracji i odpowiedzi na pytania